Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettbloggdesign-html-och-css
Läst 2891 ggr
Lippuz
0

Sidospalten (menyn) till höger

Hej!

Har en ny blogg på fidelippan.blogg.se . Vill flytta sidospalten (menyn med akriv, kategorier, senaste inläggen) som är på vänster sida) längst åt höger sida men får det inte att funka.

Nåt tips?

Går in på #side { och sedan där under på float: lägger jag till right, men när jag förhandskar designen stannar bara sidospalten (menyn) kvar på platsen den är nu/var från början. Dessutom så har den blivit jätte lång. Skriv gärna om du vet vad jag kan göra eller lägga dit nån kod, bara nåt, hjälp! :)

Mvh Filippa

Jess89
0

Du måste även ändra i content för att menyn ska flytta sig. Du kan inte menyn och content på samma sida.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Lippuz
0

#1 Okej, så här står det på #content nu:

#content {

overflow: hidden;

float: left;

width: 800px;

background: url(http://static.blogg.se/themes/dusty-rose/img/wrap_174339724.png);

padding: 0px 34px 0px;

text-align: left;

vertical-align: top;

margin: 0px;}

Och på #side står det så här:

#side {

float: right;

width: 180px;

margin: 0px;

padding: 24px 18px 0px 12px;

left:-30px;

border-right-width: 3px;

border-right-style: solid;

border-right-color: #000;}

Men det funkar fortfarande inte, det ser lika dant ut som innan jag ändrade koderna. Vad är det för fel?

Mimmi
0

Behåll float: left på båda och byt istället plats på dem i din kodmall, så att det du vill ska ligga åt vänster kommer först. Man kan säga att kodmallen ritas upp som man läser en bok - från vänster till höger.

Lippuz
0

Tackar ! Fick det att funka men krabban med textstorleken i sidomenyn vilket du kanske ser.. (Fidelippan.blogg.se) Istället för att skapa en ny tråd undrar jag: Hur får jag Headern allra högst upp på bloggen så att det är ett mellanrum mellan Headern, sidomenyn och "content" (där jag skriver inläggen alltså) ? :D tacksam för svar!

Jess89
0

#4 för att få avstånd till menyn och content letar du upp header stycket i din stimall.

Det kan se ut så här:

#header {
background: url(http://cdn.publishme.se/cdn/9-1/3827492/images/2012/600636_10151034151714203_1278803669_n_505ce821e087c33eb50b70ea.jpg) no-repeat left top;
margin: 0px;
padding: 37px 0px 0px 100px;
height: 160px;
text-align: left;
border-top: 0px none;
border-right: 0px solid #000000;
border-bottom: 0px solid #000000;
border-left: 0px solid #000000;
}

För att få avstånd till nästa objekt letar du margin eller skriver dit om det saknas. För att få avstånd till nästa objekt skriver du så här: margin: 0px 0px 5px 0px; (självklart kan du ändra siffran 5 till vad du vill.)

Hoppas att du förstår hur man gör Glad

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Lippuz
0

#4 tack :) får det att funka.

men har fortfarande problem med att få större typsnittstorlek på sidomenyn endå ifall jag ändrar storleken till 100px så blir det ingen skillnad, vad gör jag?

och sen verkar det som om jag fått dubbla "footers", så hur tar jag bort den ena #footer? hur får jag den dessutom att komma längst ner av inläggs sidan ? (content) tacksam för svar snabbt! :)

Lippuz
0

??? :)

Pelle Långlös
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror du får göra om allt för hos mig ser det bara råddigt ut.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Lippuz
0

#8 okej, men jag kan inte koda en mall från början och känner ingen som kan göra det åt mig.

Lippuz
0

#8 Men det måste vara nåt med kodmallen för fick en kompis stilmall igår och det blev likadant med att menyn hamnade underst… Så vad kan vara fel i denna kodmall (startsida):

{{ blog.title }}

{% for entry in entries\[:15\] %}

{{ entry.title }}

{{ entry.body }}
{% endfor %}

http://stats.blogg.se/?id={{ blog.site\_id }}" border="0" width="0" height="0" alt="" />

Pelle Långlös
0

Du har dubbelt och ibland trippel av samma sak ser jag men jag är ingen hejare på koder.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Lippuz
0

#11 jo jag vet, eftersom menyn" är uppdelad i tre el. fyra omgångar så måste det ju bli så tror jag. För det ser konstigt ut annars.